Paid, Owned en Earned media & het rendement

Verschillende soorten media
Er wordt in de online wereld veelal een onderscheid gemaakt tussen paid, owned en earned media:

• Paid media: dit zijn betaalde advertenties waarvan jij als bedrijf volledig de inhoud kan bepalen. Uiteraard heb je weinig invloed op de rest van het medium.
• Owned media: dit zijn mediakanalen die jezelf als bedrijf in bezit hebt, en dus volledig kan beheren. Denk hierbij aan je website, maar ook je Facebook Fanpage, je Twitter profiel en je E-Mailmarketing template.
• Earned media: dit zijn mediaberichten die jij in zeer minimale mate kan beinvloeden, en die ondernemers, journalisten of klanten over jouw schrijven omdat je het verdiend hebt. Zowel in positieve als in negatieve zin.

Het effect van deze media
Het effect van deze verschillende soorten media is nogal verschillend:

• Paid media: indien juist toegepast heeft Paid Media een zeer groot en direct effect. Echter, stop je met geld uitgeven, dan stopt ook jouw Paid Media campagne, en dus alle positieve effecten die daaruit volgen.
• Owned media: kanalen die jezelf beheerd hebben vrijwel direct een matig positief effect. De groei in de mate van effect is er wel degelijk, maar deze groei is ook matig te noemen. Dat betekend dus dat je op basis van je owned media resultaat mag verwachten, maar je geen wonderen mag verwachten.
• Earned media: op het moment dat mensen voor jou aan de gang gaan, zit je goed. Echter, wel pas nadat je een bepaalde drempel hebt bereikt. Dus probeer hier een bepaalde kritische massa over jouw product of dienst te laten schrijven en je mag een bijzonder goed rendement verwachten.

En wat kan ik met deze informatie?
Het geeft je natuurlijk een goede achtergrondinformatie. Wil je snel een kortstondig rendement behalen? Bijvoorbeeld door het promoten van een bepaalde actie, of omdat je snel een bepaalde gat in de productie wilt opvangen, ga dan adverteren. Het levert je snel veel rendement op.

Wil je op langere termijn meer rendement behalen? Dan is het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je werkt aan je “Earned media exposure”. Hoe? Zorg ervoor dat je online continu waardevolle informatie weet te produceren, en dit zo efficient mogelijk verspreid onder je doelgroep. Via een weblog bijvoorbeeld. Of Twitter. Of e-mailmarketing…

Wil je dit uitbesteden? Dan zijn er verschillende online marketingbureaus die u hiermee kunnen helpen. Succes!

Posted in Computers.